Hogy miért utazik valaki 31 óra alatt 12 000 km-t Coloradoig, hogy aztán biciklizzen az
„égben” 160 km-t? Többek
között ezt is megtudhatjátok Buki
beszámolójából.
LEADVILLE TRAIL 100 MTB
Pár perce olvastam Lőrincz Olivértől egy
beszámolót. Azt fejtette ki, hogy
miért nem fog többet az UTMB-n indulni,
miért nem jelenti már ugyanazt neki, mint 11
évvel ezelőtt, miért keres más utakat,
miért keresi a saját útját.
Valamilyen szinten én is hasonlóan gondolkodom,
feszegetem a határaim, az új
élmények vonzanak, nem szeretem újra
és újra meg újra ugyanazt
csinálni. Ha "a sport ékesít", akkor a
változatosság
gyönyörködtet. ;)
(Ígérem, Coelhoból ennyi volt...)
Szóval egy dolog miatt írom most ezeket a
sorokat: mert tudom, hogy mit csináltam pontosan egy
hónappal ezelőtt. Próbáltam aludni,
mert kellett, mert muszáj volt. Ennek ellenére
elég nyögvenyelősen ment, rengetegszer
fölébredtem, megnéztem az
órám mennyi idő telt el az előző
fölébredés óta és
kiszámoltam mennyit alhatok még 4:45-ig. A
szombati ébresztés azóta is erre az
időpontra van állítva. Aggódtam is közben, mert mi lesz, ha... Izgultam,
mert még egy ilyen ökör nincs ezen a
Földön. Igazából van, de ez
most lényegtelen, nem másokhoz mérem
magam.
Leadville nyugis kisváros. Ott él
párezer kedves ember, a környéken meg
párezer kedves boci legel.
Körülbelül ennyi
történik ott. Ami elromlik, azt
megjavítják, ha leesik a hó,
elkotorják. A benzinkúton kapható
tiszta oxigén, és tele van
"indiánsziklával" a környék,
mert a kertek végében a
Sziklás-hegység heverészik.
Onnan tudom mindezt, mert ott voltunk. Messzebb és
magasabban, mint eddig valaha, teljesen ismeretlen
körülmények között.
Lassan azért kezdtük megtanulni, hogy mennek a
dolgok arrafelé. Az üzemanyag
másfél dollár, nem, nem literje, hanem
3,79 literje (1 gallonja), és az eső meg minden nap esik. Ha
délelőtt nem esik, akkor délután fog
esni. De ha délelőtt esett, akkor az nem jelenti azt, hogy
délután nem fog. Szerintem teljesen logikus.
Levegő is van, csak győzzed kapkodni, ez itt már csak
félbubis.
Éjjel kettőkor értünk a
szállásra, kicsit már el voltunk
csigázva, hosszú volt az út.
Kikászálódtunk a kocsiból,
nyújtóztunk egyet, vettünk egy
mély levegőt, majd még egyet és
még egyet. Nem is olyan rossz, csak kicsit hideg van. Kulcs
megvan, szobánk az első emeleten. Cuccok ki a
kocsiból, irány a lépcső, emeletet
megmászik, liheg. Hm-hm. De, mégis csak rossz.
Elalvás előtt még olyanok jutnak eszembe, hogy
"olyan leszel mint egy csiga! :D", meg
akklimatizáció, hemoglobin, miért nem
vettem EPO-t?, vákuumsátor, magashegyi
edzőtábor, majd eldöntöttem, hogy
hülyeség ez mind, a tudomány a
lusták fegyvere, és különben
is, reggel, ha majd megettem a mogyoróvajas
pirítósom, akkor beszéljünk
erről.
Miért kerültünk mi oda?
Mármint, pont oda? Ez egy jó
kérdés, magam sem tudom
igazából. Évekkel ezelőtt
(mármint nem 1-2, hanem 6-7 inkább) valahogy
belefutottam a Race Across The Sky című dokumentumfilmbe,
és megragadt. Megragadt, hogy hű de menő lehet,
és nagyon kemény, szépen
beleíródott valahova mélyre.
Mélyre, mert csak nagyritkán jutott
újra eszembe a film, maga a verseny. Akkoriban
még nem tudtam elképzelni, hogy én
valaha a tengerentúlon fogok "versenyezni", illetve most
sem, mert már valódi emlékeim vannak
róla.
Szóval december eleje volt,
ücsörögtem itthon, már
sötétek voltak az utcák, gondolom
szokás szerint valami kemény piát
szürcsölgettem, mint tea vagy kakaó,
és azon gondolkodtam, hogy mi az, ami hiányzik,
ami az elmúlt hónapokban kimaradt, mi az, ami
iránt lelkesedni tudok. Egy vékonyka, halk hang
azt kiabálta ott belül, hogy "Én!
Én! Én!". Kicsivel később,
már a versenyhonlapot olvasgattam...
Érdekesen zajlik a nevezési folyamat, ugyanis nem
indulhat bárki. Van egy lista, hogy mely versenyek
számítanak kvalifikációs
futamoknak és ott milyen időeredményt kell
elérned, hogy nevezhess. Európaiként
ez enyhén necces, itteni verseny nincs a
listában. A következő lehetőség, egy
hónappal a verseny előtt részt venni egy
háromnapos edzőtáborban. Ugyanaz, mint az
előbbi... A harmadik lehetőség a
szerencse/szerencsétlenség, kinek melyik
szimpatikus ismerve a távot és a
körülményeket. :)
Elküldöd a nevezési
szándékod a bankkártyád
adataival és január közepén
sorsolják az indulókat.
Pár napot gondolkodtam rajta, majd elküldtem.
Úgysem sorsolnak ki... Meséltem a dolgot
Jucusnak, aki erre egyből rávágta, hogy
"Jó! Ha kisorsolnak, megyek veled!". Persze, hogyne, nem is
vettem komolyan. Eljött a január is, idegek
kifésülése és
zsírpárnák fogyasztása a
szabik után és egyik reggel egy e-mailre lettem
figyelmes. Angolul írták. Mi a fene!
Privát címre ritkán kapok ilyesmit.
Elolvasom. O-ó... Másnapra már a
nevezési díj is eltűnt a
számlámról, rajta voltam a
listán.
Hazudnék, ha azt írnám, nem jutott
eszembe minden héten háromszor, hogy hagyom az
egészet, nem vállalom be az utat, a versenyt, a
költségeket. Leginkább a kudarc volt az,
amitől tartottam, volt egyfajta
teljesítménykényszer, amit
éreztem, hogy meg kell csinálnom, viszont itt nem
tudtam biztosra menni, fogalmam sem volt hogyan fogok
reagálni a 3200 méteres tengerszintfeletti
magasságra. Ha kapsz levegőt, minden versenyre föl
lehet készülni, a munkát kell beletenni,
de ilyen magasan csinálhatsz bármit, ha a tested
azt mondja, hogy nem, akkor az nem.
Beszélgettünk Szalay Petivel is, hogy át
kell variálni a nyári
felkészülést akkor, elsőre
eléggé meglepődött a hír
hallatán, de pár perc után tutira
fölcsillant a szeme, hogy kapott egy
önkéntes kísérleti nyulat
és mintha elmormolt volna egy "challenge accepted"-et is.
Egyébként érdekelne, hogy
valójában mire gondolt ott, akkor. Nem tudom
milyen lehetett kívülről. :)
Szóval Leadville, más néven
Two-Mile-High City vagy Cloud City, a Sziklás
hegység szívében fekszik, az USA
legmagasabban fekvő városa, második legmagasabban
található települése. A
2010-es népszámlálási
adatok szerint 2602 lakója van, egykori
bányászváros. A 19.
században Denver mögött Colorado
második legnépesebb városa volt,
nagyot fordult azóta a világ, ennek nyoma sincs
már. Az utolsó bányát a
80-as években bezárták, egyik
napról a másikra az USA legnagyobb
munkanélküliséggel küzdő
városa lett. A kiutat a turizmus jelentette, a verseny is
emiatt jött létre. Merilee Maupin és Ken
Chlouber voltak a 100 mérföldes
futóverseny ötletgazdái, majd ebből
nőtte ki magát a montis futam is 1994-ben. A "legenda"
szerint azért lett 100 mérföld, mert
utána tutira marad még mindenki egy
vendégéjszakára, illetve egy
másik kis anekdota pedig arról szól,
hogy a helyiek először arról
próbálták meggyőzni Kent, hogy meg
fogja ölni az indulókat egy ilyen táv,
mire a válasz csak annyi volt, hogy "Na, akkor
leszünk csak igazán híresek!". :)
Merilee és Ken a mai napig aktívan
részt vesz a rendezvény
lebonyolításában, a verseny előtti
napon a helyi középiskola tornatermében
tartott eligazításon Ken
buzdító beszéde a fénypont,
illetve a befutónál minden egyes
teljesítőt (!) ők várnak egy
öleléssel (!!!) és éremmel.
Augusztus 12-én, hajnalban azon járt az eszem,
hogy aludni kellene, nagyon. Helyette az előző napi
eligazításon agyaltam. Nem volt ismeretlen az
esemény, mert láttam már
felvételt róla, de élőben nagyon
más. Itt benne vagy a közepében, ez a
saját történeted, már nem
kívülről szemléled, megérint.
Körbenézel, hallgatod a beszédeket,
elkezded érezni a súlyát. Hirtelen
mintha hőemelkedésed lenne, ami később sem akar
múlni. Ettől persze még meg is ijedsz egy kicsit. Eligazítás utánra egy rövid
bringázást terveztünk, úgy
voltam vele, hogy vagy megnyugszom közben, vagy
tényleg lebetegszem. Megnyugodtam...
Már nem emlékszem Juc mikor találta
ki, hogy csináljunk videós
bejelentkezéseket, de verseny előtt a reggelinél
készült az első kis szösszenet. Alapvetően
jól éreztem magam,
egészséges voltam, erőm volt, egy kicsit
álmos voltam, de semmi komoly, inkább a
"sztárságot" viseltem nehezen abban a helyzetben.
:) Itt volt az első olyan érzésem, hogy ez ma
menni fog. Persze lehet gond a bicajjal, mégiscsak 100
mérföldről van szó, össze is
törhetem magam... De nem az erőnlétemen fog
múlni.
Vacogós 6:30-kor rajtoltam, utolsó blokk, az
újoncok. Aszfaltos lejtőn kanyarogtunk ki a
városkából, elég hosszan,
figyelgettem ki, hogyan közlekedik (el mellettem), ugyanis
most nem az igazi. Kicsit kevés a levegő, nyomni nem akarom
jobban, kicsit be is tojok. Nagyjából a mezőny
legvégén lehetek, ami később
látszott is a részidőből,
hátulról kerek nyolcadik voltam az első
mérőpontnál.
Végre terep, picit talán emelkedik, lassul a
banda nagy örömömre, előzgetek is kicsit, de
a kazán még jéghideg.
Átváltunk meredekebb, kövesebb
emelkedőre, van bénázás,
eldőlés, én csak a
szélmellényem kapom le magamról.
Innentől tudok haladni, valamiért ezek mindig jobban mennek,
az ellógott bemelegítést ekkorra
sikerült behozni, már rég több
mint húsz ember van mögöttem.
Nagyon sok lyuk volt a felkészülésemben,
kerül-fordul összejött valami, nem
éreztem azt, hogy mindent megtettem volna a siker
érdekében, volt bennem egy jó adag
bizonytalanság. Nem voltam életem
formájában az biztos. Egy dolog van, ami
pótolni tud pár
edzésórát ilyenkor: hogy meg akarjuk-e
csinálni, vagy sem. Úgy
döntöttem, hogy igen, tökmindegy, hogy
tíz óra alatt, vagy tizenkettő.
Bringázni akartam egy jót, élvezni a
helyzetet, hogy ott lehetek, csapatni, kanyarogni az egynyomosokon,
megmászni a hegyeket. Az egyedüli dolog, amivel
komolyabban foglalkoznom kellett az az első limitpont volt,
odáig kellett összekapnom magam, utána
már a desszert jött. Ahogy túljutottam
az első és második mászáson
szinte úgy éreztem magam mint itthon. Haladok,
néha komplett sorokat előzgetek a köves,
"rosszabbik" nyomokon, nézelődök, teljesen
kikapcsoltam.
A kritikus limitpontot 64 km-nél elérem 4
órán belül, Jucus itt is
frissít, új kulacs, kaja, úri
kiszolgálásban van részem.
Jó ötlet volt, hogy korábban
megnéztük hogyan lehet eljutni pár
frissítőzónába,
óriási segítség, hogy nem
kell mindent magammal cipelnem, öltözhetek,
vetkőzhetek, a géleket kiporciózva kapom meg. E
nélkül sokkal, de sokkal nehezebb lett volna. Itt
szeretném nagyon megköszönni Jucusnak a
támogatást, rengeteget dolgozott, cipelt,
sétált, közvetített...
Jucusnak és kiépített wifi-hálózatnak hála, élőben követhettük Buki versenyét…
Apropó közvetítés: a nagyobb
frissítőkre wifit is kitelepítettek, a
világ háta mögé
konkrétan és jobb volt, mint a
hotelünkben. Az is külön
említést érdemel, hogy a
távolabbi pontokra föladhattál
saját frissítőpakkot, benne ruhával,
kajával, amire szükséged lehet. Az
eredményeket folyamatosan tudtad követni egy
applikáción keresztül, amiből mindent
pikk-pakk elértél a
versenykiírástól kezdve a szintrajzig,
illetve bármilyen információt meg
tudtál szerezni a versennyel kapcsolatban. Nekem nagyban
megkönnyítette a dolgom az egész
hétvégén.
Annyira régen kezdtem ezt a beszámolót
és annyit írtam már, hogy mostanra nem
emlékszem minden mondatra, illetve visszaolvasni is vagy
tíz percembe kerülne, szóval lehet, hogy
ismétlem magam, de azzal folytatnám, hogy ez a
verseny amolyan oda-vissza pályás. Gyakorlatilag
ugyanaz a nyom mindkét irányba, fél
távnál egy 3800+-os heggyel, 1000
méteres mászással. Mit
éreztem a hegytetőn, ahogy felértünk a
fenyőhatár fölé a pálya
legmagasabb csúcsára? Mintha csend lett volna.
Elveszik az ember egy kicsit, olyan méretek és
távolságok veszik körül. Mintha
a levegő is máshogy érne a
bőrödhöz. Ezek az emlékek vannak meg
róla. Emiatt érdemes feszegetni a
határokat.
A visszaút kicsit nyögvenyelősen indult. A
hosszú lejtőn, ahogy föltorlódott a sor
nem nagyon lehetett jól haladni, nem esett jól a
lejtőzés és nagyon is kellett figyelni, mivel egy
nyomon fölfelé a másikon
lefelé haladt itt a mezőny. Itt éreztem, hogy a
fejem fáj egy kicsit. Na jó, annál
kicsit már jobban. Már kicsit nyúzott
voltam, de úgy értem vissza a hegy
aljába, hogy van még öt
órám a maradék 64 km-re. Ekkor
tartottam 104 km-nél. :) Frissítéskor
Jucust kérdeztem van-e a kocsiban valamilye
fejfájásra, megbeszéltük,
hogy a következő frissítésre elhozza,
ami kb. egy óra még. Ott volt az
utolsó videós bejelentkezés a
cél előtt, utólag visszanézve a
videót nagyon-nagyon-nagyon leharcoltnak tűntem, a
testbeszédem, minden.
Belül viszont egyáltalán nem ezt
éreztem. Tudtam, hogy ez már megvan, kezdtem
gyorsulni, néha már morogtam is, ha beszorultam
valaki mögé. Nyolc óra után
végre kezdtem versenyezni. Érdekes volt, mert
arra számítottam, hogy itt már csak
vonszolni fogom magam. Kezdtem taktikázni, hogy a
frissítő utáni síkon
beállok valaki mögé a szembeszeles
aszfalton, majd utána a két
mászás már mehet erőből, ott
már nem kell nagyon finomkodni, egyszer 400 m
mászás, majd a végére
még 200 m. Kisujjból is...
Aszfalton utolértem egy srácot, füles a
fülében, mondom akkor itt nem lesz
beszélgetés, de nagyobb termetű, mint
én (surprise, surprise... :D), pont elférek
mögötte, jó lesz ez. Pár kili
után elfordul az út 90 fokot, itt már
oldalszél volt, én meg nagy kegyesen
előreálltam, hadd pihenjen ő is. Azóta is csuklom
néha. :) A hosszabb emelkedő egy része sajnos
tolós volt, sokan föltorlódtunk, meg
azért az áttételem is kicsit
kevés lett volna. Magyarul lehetnék én
is erősebb. :D
Verseny előtt Peti megkérdezte messengeren, hogy "Te
Bálint, jó lesz az az
áttétel ami a bringán van?".
Utólag azt mondom, hogy tökéletes volt.
Mert ahol már elfogyott, ott úgyis tolta
már előttem mindenki, én sem tudtam volna
tekerni. Az élményből nem von le semmit, nem
foglalkoztam vele, nem esett nehezemre. Megelőztem egy tandemes
párost, na most ők a lefelében úgy
pattogtak el mellettem a köveken, hogy csak néztem.
Nagyon vicces lehet - az utas ilyenkor tényleg csak utas,
fogalma sincs, hogy milyen a terep elöl, csak kapaszkodik,
amennyire csak tud. Az meg már csak hab volt a
tortán, hogy ő egy pici leányzó volt,
rózsaszín tütüben,
azóta is mindig nevetek, ha eszembe jut. :)
Ezzel kapcsolatban szeretnék elmesélni valamit:
többször is azt éreztem, hogy
más a gondolkodásuk az embereknek, szeretnek
és mernek szórakozni, szeretnek komolytalannak
tűnni, felszabadultabbak. Mondanék
példát is. Ezen a versenyen van, aki jelmezben
indul el. A 100 mérföldre! Vagy mondjuk egy
baseball meccsen mindenki megőrül, ha őt veszi a kamera
és látja magát a nagy
kivetítőn. :)
De kanyarodjunk is vissza, nincs már sok hátra.
:) Lesz benne egy kis eső, pici dráma,
örömkönnyek, ja, az mégsem, az
már megvolt útközben. Szóval
elkezdett esegetni, de csak tényként
írom le, mert már annyira közel volt a
vége, hogy nem foglalkoztam vele. Egy emelkedő volt
még hátra, meg egy kicsi. Az emelkedőn
jött a pici "dráma", kezdett furcsa lenni a bringa
feneke. Egyre laposabb volt a gumi, valahogyan beszedtem egy defektet.
Semmi kedvem nem volt a tíz fokban és esőben
szerelgetni, ráfújtam egyet, úgy
voltam vele, majd akkor szerelek, ha
fölütöm... Ekkor már a
városkához közeli Turquise lake mellett
kanyarogtunk, ami nem véletlenül kapta ezt a nevet,
napsütésben pont ilyen színben
pompázik a kristálytiszta
mélység. Itt már csak mosolyogtam, nem
gondoltam semmire, egyszerűen csak boldog voltam. Attól,
hogy ott vagyok.
És elérkezett az utolsó pár
mérföld. Vagyis az utolsó 10. Innentől
ing-gatya, mentem árkon-bokron, "haza" akartam
érni, vezettem másoknak, leszakítottam
őket, megvártam, megint vezettem, beértem a
városkába, nyomtam, ami a
csövön kifért, pacsiztam a
szurkolókkal, kerestem a tömegben hol van a keskeny
folyosó ahol elférek, végiggurultam a
vörös szőnyegen, bemondanak mint
Sántaivakszera meg a big szmájl from
Hángeri, Budapeszt és megvan!!! És
ennyi. :)
Jucussal fényképezkedtünk,
érem a nyakamban, nézünk ki a
fejünkből, kicsit el sem hiszem az
érzés, bringát adjuk le,
másnap már utazunk majd tovább a
záróesemény után. Este
még elmegyünk vacsorázni, nagyon sok
nyakban ott lóg még mindig az érem,
úgy sétálgatnak,
összekacsintanak. Mert tudják mi ez az
egész, hogy "I live in XX, but my home is Leadville". Kicsit
mintha ott örökre ott maradt volna belőlem egy
darabka és hoztam volna magammal mást... :)
Egy dolgot szeretnék még itt hagyni: meg
szeretném köszönni Fülöp
Mikinek, hogy foglalkozik velünk, nélküle
nem működne a csapat, én sem juthattam volna el
ide. Jucusnak nagyon köszönöm a
társaságot, a segítséget,
it was a hell of a trip! ;) Szalay Peti: fogalmam sincs, honnan van
ennyi türelmed hozzám! De megcsináltuk
és folytatjuk tovább, már vannak
újabb ötleteim! :D
Itthon nagyon sokan követték egy zárt
csoportban az eseményeket, üzentek,
átlagokat számoltak,
éjszakáztak, szurkoltak, biztattak, nekik
tartozom a legnagyobb köszönettel, egy napra igazi
sztár lehettem. :) Köszönöm.
Beszámoló:
Szántai Vecsera Bálint
CIKKAJÁNLÓ
2021-01-04HEGYIKERÉKPÁR
SALGO RIDE 2020 - F*UCK COVID EDITION
Még a koronavírus-járvány sem tudta megakadályozni, hogy a Merkapt SE hegyikerékpáros csapata megtartsa az évindító és évzáró buliját. [...]