TANFOLYAMOK

MAGUNKRÓL

A Merkapt SE Hegymászó- és Túra szakosztály 2007-ben alakult egy túrázni szerető baráti társaságként, azóta a csapat mind összetételében, mind céljaiban teljes átalakuláson ment át.

Céljaink közt a terepfutóversenyektől, a hazai és külföldi sziklamászó túrákon át, a magashegyi hegymászásig minden szerepel.
Hegymászó oktatóink tagjai a Magyar Hegymászó Oktatói kollégiumnak (MHOK), és rendelkeznek a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán (TF) elvégzett OKJ-s hegymászó oktató és edző képesítéssel.
Rendszeresen szervezünk különféle hegymászó tanfolyamokat, melyeket az MHOK követelményrendszere szerint szervezünk.
Szakosztályunk tagszervezete a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetségnek (MHSSZ).

HOHE WAND, AVAGY AZ ELSŐ NAGYFALAS MÁSZÁS

HEGYMÁSZÁS 2011-07-18

Ildi szervezésével indult a túra. Július 15-17-i hétvégét mind a négyen a mászásnak akartuk szentelni. Majré, Sára, Ildi és én (Viki) jelentkeztünk. Már pénteken nekiindultunk.

Sopronban a kollégiumban aludtunk, hogy reggel minél korábban kint legyünk a Hohe Wand sziklái alatt. Ildi a Tirolersteig utat nézte ki, elsőre meredek vállalkozásnak tűnt a 12 kötélhosszas út, de lelkesek voltunk. Parkolóban cuccolás és fel a fal alatti ösvényen. Szikrázó napsütés kék ég és emelkedő hőmérséklet. Szép időt fogtunk ki a hétvégére.

hohe_wand_hegymaszas_1

Elvesztegettünk egy kis időt, mire megtaláltuk a Tirolersteiget. Több mászót megkérdeztünk mindenki másfelé irányított minket. Én már beálltam egy fal alá mondván, ha nem lesz meg a kinézett út, ez is jó lesz. Míg Majré kereste az utat Sára a hegy macskájával ismerkedett. :) Végre egy helyi mászótól megkaptuk a helyes irányt, még 15 perc a beszállásig. Gyorsan a fal alá és indulhat a mászás. Ildi és Sára volt az egyik parti, Majré és én a másik. Megnyertem a felderítő szerepét. Másztam előre nagy lelkesedéssel.

hohe_wand_hegymaszas_2

Számomra itt derült ki mi a különbség a Csókakői mászó-iskola fala és egy nagyfal között. Az első kötélhosszban kellett rájönnöm az utat nem a nittek mutatják, mert nem is nagyon voltak a falban. Hiába kerestem, nem volt a falban „nitt-mező”. Egy pár kötélhosszig lekötött az út és a standpont keresés az itinerből. Volt pár flick flak, cikk cakk, érdekes kötélvezetés, de lassan belejöttem.

Ahogy haladtunk felfelé egyre inkább észrevettem a szikla kínálta lehetőségeket, homokórát, fatörzset. És egyre ritkábban hangzott fel Majré kiáltása:
„Viki most már jó lenne, ha eltennél egy köztest”

Majré igazán nagy fába vágta a fejszéjét Velünk. Miközben az én útkeresésemhez asszisztált, addig a mögöttünk szorosan haladó Ildi és Sára partiját is ellátta jó tanácsokkal. Lányok nagyon ütemesen haladtak utánunk váltott előmászással.

hohe_wand_hegymaszas_3

Minden jól ment. Aztán kb. az út felénél az egyik kötélhosszban Sára bokájára ráesett egy kő. Elsőre nem tűnt vészesnek a sérülés, de később egyre kevésbé tudta terhelni a lábát.

Mivel elszaladt az idő gyorsítani kellett. És itt bizonyult jó döntésnek Ildi útválasztása. Egy-egy standponthoz több, eltérő nehézségű úton lehetett feljutni. Volt választási lehetőségünk alternatív útvonalunk.

Majré engem a rövidebb, nehezebb szakaszra irányított, lányok pedig Sára sérülése miatt a könnyebben járható szakaszon másztak utánunk. Már csak az út utolsó szakasza következett, ami egyben a legnehezebb is. Elfáradtam. :) Így az utolsó két kötélhosszt Majré brillírozta ki.

hohe_wand_hegymaszas_4

És végre a csúcs. Későre járt, éhesek szomjasak voltunk. Irány a lefelé tartó ösvény. Vissza Sopronba a koleszba. Mivel mindenkinek kopogott már a szeme az éhségtől, elmentünk Majré egykori munkahelyére az Alcatrazba és kipróbáltuk a helyi specialitást.

Vasárnapi terv a HTL klettersteig meghódítása volt. Ismét velünk voltak az égiek. Napsütés ezerrel, még fátyolfelhő sem zavarta meg az ég kékjét.

Reggel korai kelés. Megkíséreltük a szinte lehetetlent, 9 kor beszállni az útba. Sikerült. A drótkötél kezdetét könnyű megtalálni rögtön az ösvény mellett indul az út. Sára bokája vacakolt egy kicsit, de nem tűnt úgy, hogy ne tudná leküzdeni ezt a „könnyed” D/E-s vasalt utat.

A HTL beszállásnál megvártuk, míg 3-an elindulnak, addig Sára villámoktatásban részesült, hogyan is kell használni a klettersteig szettet. Sára először indult neki ilyen vasalt útnak, ami a Keleti Alpok legnehezebb via ferratája. Az ösvényről felnézve láttam a sima és függőleges sziklafalon égbe szökő, majd egy áthajlást követően eltűnő drótot. Ez az ösvény felett húsz méterre kiugró szikla a steig legnehezebb része.

Ismét enyém volt a csapatból az első élmény. Indítottam a menetet. Beálltam a drót alá és csatolás közben a HTL-ről elolvasott beszámolókra gondoltam. Ha az elején kimászom az E besorolású áthajlást, utána már meglesz az út. Talán mert annyira rákészültem, minden gond nélkül átmásztam az extrém besorolású szakaszt. Az igazat megvallva mászó cipő nagy segítségemre volt. Jól tapadt a falon és simán átakasztottam a kritikus szakasznál.

Ildi indult utánam. Mivel az előttünk mászók kicsit belassultak, várnunk kellett. Ildi a tőle megszokott technikával kitolta az áthajlást és megindultunk felfelé a szinte sima függőleges falon.

hohe_wand_hegymaszas_5

Ebben az útban nem igazán könnyítik kiépített lépések a mászók helyzetét. Volt egy két sziklarész, ahol mászó cipő nélkül nem igazán boldogultam volna. Rövid felszökések, kitett átlós traverz szakasz után még egy D-s nehézségű rész és fent voltunk a kezdőfal tetején, az erdei fenyők árnyékában. Itt Ildivel bevártuk az utánunk mászó Majrét és az első drótos élménnyel szó szerint küzdő Sárát. Rövid pihenő közben megörökítettük az emlékkönyvbe a mászó csapatot. Rövid elsősegély után (szinte mindenkinek leszedte a bőrt a kezéről a drót) indultunk tovább. A steig egy viszonylag könnyebb szakaszát lendületesen kimásztuk. Onnan már jobbra feltűnt a szikla tetején a kilátó, a Skywalk. És következett a via ferrata leglátványosabb része, egy reibungos sziklán traverzálás a mélység felett. Utána már látszott a sziklatető, így a Skywalkon drukkoló turisták alatt, lendületesen leküzdöttük az utolsó D besorolású függőleges sziklafalat.

hohe_wand_hegymaszas_6

Ildivel a füves fennsíkon örömfotókat készítettünk, és míg vártuk Sárát és Majrét megettük csoki híján a „csúcs-müzlinket”. Csoportfotó készítése után rájöttünk fiatal még az idő, hiszen éppen csak pár perccel múlt 11 óra.

hohe_wand_hegymaszas_7

Majré kitalálta menjük tovább az Einhornhöllébe és levezetésnek másszuk meg az ottani C –s via ferratát.

hohe_wand_hegymaszas_8

Megindultunk lefelé, hogy lerövidítsük a parkolóba vezető utat visszafelé lementünk egy A besorolású klettersteignek nevezett létrán( Frauenloch). És már ott is voltunk a barlangnál, ahol meglepetésként ért minket, hogy az utat eltorlaszolta egy 10-15 hegyi kecskéből álló kompánia.

hohe_wand_hegymaszas_10

Na itt a hétvége folyamán először pánikoltam :)

Bár nyugodtnak tűntek azért félelmetesek voltak. Majré aktív videózása közben áthaladtunk a barlangon és megúsztuk kecsketámadás nélkül.
A kritikus szakasz után irány a parkoló. Gyorsan át a másik vasalt útra.

Levezető mászás következett, a végig lépéskönnyített steigen. Méltó befejezése via ferratás napunknak. A parkolóban némi pakolás, átöltözés után Majré megnyerte a sofőr pozíciót és elindultunk vissza Sopronba. Itt elváltunk Majrétól és indultunk hazafelé.
Sok tapasztalatot és élményt hozott ez a hétvége mindannyiunknak. Reméljük folyt köv…

Beszámoló: Viki

2014-02-03  HEGYMÁSZÁS

TÉLI MAGASHEGYI HEGYMÁSZÓ TANFOLYAM TIROLBAN

"A kitartó hóolvasztás után szép lassan elkészültek a kajáink, de a palack már ekkor is odafagyott az asztalhoz, pedig messze volt még a hajnali minimum." [...]

Kérlek add meg számmal az alábbi két szám összegét: nyolc + egy =